به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی، دکتر مریم رزمی اظهار کرد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان یکی از نهادهای متولی رفاه اجتماعی ارائه خدمات مشاوره را یکی از راهبردهای اساسی پیشگیرانه از آسیبهای اجتماعی می شناسد و با چنین دیدگاهی به راه اندازی و توسعه فعالیتهای مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری و تلفنی همت گمارده است.
وی افزود: در راستای این ماموریت سازمانی دفتر مشاوره و خدمات رواشناختی معاونت پیشگیری بهزیستی کشور در سال۱۳۷۱ اولین مرکز مشاوره خود را در تهران دایرنمود و به تبع آن به سایر استان ها نیز ابلاغ گردید تا مراکز مشاوره ای دولتی راه اندازی شود .
سوپروایزر خراسان شمالی به ارایه خدمات مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ اشاره کرد و گفت: بهزیستی خراسان شمالی خدمات مشاور تلفنی خود را به طور رسمی از سال ۱۳۸۷ آغاز و در حال حاضر این مرکز تلفنی با حضور کارشناسان مجرب روانشناسی خدمات مشاوره ای خود را در سه شیفت کاری در تمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح الی ۲۴ شب ارائه می دهند.
این مسوول بااشاره به اینکه در ماه بیش از هزار و ۵۰۰ تماس با خط ۱۴۸۰ برقرار می شود، تصریح کرد: این مرکز با داشتن خط ایوان قابلیت این را دارد تا در صورت افزایش تماس ها از ۵ تلفنی که در مرکز نصب است به ۳۰ عدد افزایش یابد.
دکتر رزمی به اهداف کلی و جزئی مراکز مشاوره تلفنی و حضوری اشاره کرد و گفت: پیشگیری از آسیبهای روانشناختی و اجتماعی، کاهش شیوع و بروز اختلالات روانی و پیامدهای منفی ناشی از آن، ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناختی بصورت حضوری و تلفنی به افراد دچار مشکل، کمک به افراد برای شناخت توانایی های خود، تغییر نگرش و کاهش یا رفع مشکلات فرد، آشنا نمودن مراجعان و تماس گیرندگان با اصول و فرآیند مشاوره و نتایج آن، کمک به افراد برای شناخت مشکل، بررسی و تجزیه و تحلیل آن و تصمیم گیری و رسیدن به راه حل مناسب، ارجاع مراجعین به مراکز تخصصی مربوط از اهداف کلی و جزئی مراکز مشاوره تلفنی و حضوری بشمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: در این مراکز چهار نفر در شیفت صبح و سه نفر در شیفت عصر و همچنین دونفر در شیفت شب پاسخگوی افرادی هستند که در زمینههای خانوادگی، روانی، شغلی، تحصیلی و ... دارای مشکل هستند و این مشاوران و روانشناسان آموزش دیده با استفاده از فنون و مهارتهای مشاوره تلفنی بدون اینکه اصراری برای شناسایی فرد داشته باشند به فرد خدمات مشاوره ارائه میدهند.
نظر شما