بهزیستی نسخه بومی مهارتهای زندگی در زنجان را رونمایی کرد

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان در مراسم "رونمایی برنامه بومی سازی مهارتهای زندگی" گفت :در راستای پیشگیری از آسیبهای روانی - اجتماعی، مواجهه موثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی و افزایش روابط بین فردی موثر نسخه بومی مهارتهای زندگ تدوین و رونمایی گردید .


به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی پذیرش مسوولیت های اجتماعی وحل تعارض ها و کشمکش هارا ازدیگر موارد تدوین مهارت های زندگی عنوان نمود وافزود :  سبک آموزشی و ارتقایی در این بسته‌ها به دنبال مهارت‌افزایی افراد است و نگاه بومی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی در آن لحاظ شده است.

وی هدف از تدوین نسخه بومی مهارت های زنذگی ویژه استان زنجان را با توجه به اینکه برنامه مهارت های زندگی به عنوان یکی از قدیمی ترین برنامه های پیشگیرانه در کشور می باشد که نیازمند تقویت زیر ساخت های علمی است تا بتواند همسو با بافت فرهنگی  و بومی با استفاده از ضرب المثل های، مشاهیر و اندیشمندان استانی وارد زندگی مردم شده و به آنان کمک کند که خود را از آسیب های روانی - اجتماعی مصون نگه دارند.

محمدی خاطر نشان کرد : در حال حاضر سه مهارت از  مهارت های زندگی (مدل 1+10) شامل : مهارت های ارتباطی، مهارت جرأتمندی و مهارت کنترل خشم در استان بومی سازی شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1397،  32 نفر از افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت مربیگری در سطح استان  در دوره آموزش مهارت های زندگی شرکت کرده و در این زمینه آموزش دیدند ، تصریح کرد : به این ترتیب  آموزشگران  متناسب با سوابق فعالیت هایشان در چهار کارگروه کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برای بومی سازی  محتوا در سه حیطه مهارت های ارتباطی، مدیریت خشم و جراتمندی فعالیت خود را آغاز کردند. و این طرح بعد از تهیه محتوا در سال 1398 در شهرستان های ابهر، خدابنده و زنجان به صورت پایلوت اجرا گردید.

این مسئول عنوان داشت: مهارت‌های زندگی بومی سازی شده با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم و ویژگی‌های روانی، اجتماعی هر منطقه و در ۴ کارگروه کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال تدوین شده است و تفاوت مدل فعلی مهارت‌های زندگی تدوین شده با مد ل های پیشین در این است که مدل پیشین متمرکز، ارتقایی، کتاب محور بود و مدل فعلی، نیمه متمرکز، محتوا محور و گروه هدف محور است.

وی در خصوص نحوه بهره مندی از خدمات این بسته نیز یادآور شد : مهارت‌های زندگی غالبا به شکل آموزش کارگاهی در بستر جامعه و مدارس و دانشگاه بود و در مدل فعلی در  مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت بهزیستی استان که واجد شرایط  برای تشکیل کارگاه می باشند  برای عموم مردم در چهار کارگروه تخصصی ذکر شده با حضور در مراکز مشاوره اجرا خواهد گردید.

کد خبر 24009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد