در رسانه|تقویت توانمندی‌های ناشنوایان در آذربایجان شرقی از طریق بهزیستی استان

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، فرگل صحاف، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، از آمار و خدمات ارائه شده به ناشنوایان در استان خبر داد. طبق گزارش‌ها، از ۸۵ هزار و ۶۵۹ معلول تحت پوشش بهزیستی، ۱۴ هزار و ۱۸۵ نفر ناشنوا هستند.

به گزارش آدینه پرس: وی گفت : ۴۰ درصد ناشنوایان استان دارای اختلال شنوایی متوسط، ۳۵ درصد شدید، ۱۸ درصد خفیف و ۷ درصد خیلی شدید هستند.جنسیت: ۴۱.۸ درصد ناشنوایان زن و ۵۸.۲ درصد مرد هستند.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی به غربالگری شنوایی اشاره کرد و افزود: سال گذشته، نزدیک به ۹۲ درصد نوزادان متولد شده در بیمارستان‌ها تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند. این شامل ۴۸ هزار و ۸۵۰ نوزاد است.

صحاف از تشخیص به موقع اختلال ناشنوایی خبر داد و گفت: ۱۷۱۸ کودک دارای اختلال شنوایی تشخیص داده شدند که دلایل ناشنوایی شامل ۲۵ درصد ناشناخته، ۲۵ درصد عوارض بیماری و ۵۰ درصد ژنتیکی است.

وی با اشاره به خدمات بهزیستی ادامه داد: هشت مرکز روزانه توانبخشی با ۳۶۲ خدمت گیرنده وجود دارد که خدمات آموزشی و توانبخشی شامل گفتار درمانی و مشاوره‌های روانشناسی ارائه می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: ۱۵ مرکز حرفه‌آموزی برای افزایش کیفیت زندگی و حفظ عزت نفس ناشنوایان در استان فعالیت می‌کند.

صحاف به مشکل خرید سمعک اشاره کرد و گفت: مشکلات خرید سمعک به دلیل تحریم‌ها وجود دارد، اما بهزیستی از شرکت‌های دانش بنیان خواسته تا در این زمینه همکاری کنند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی همچنین از برگزاری هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت با عنوان “طلوع” در تبریز خبر داد. این جشنواره با همکاری اداره کل‌های بهزیستی استان‌های همجوار برگزار می‌شود.

بهزیستی آذربایجان شرقی با اجرای برنامه‌های غربالگری و ارائه خدمات توانبخشی، تلاش دارد تا کیفیت زندگی ناشنوایان را بهبود بخشد و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، موانع موجود را کاهش دهد.

کد خبر 118387

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد