در رسانه| ۲۵۸۳ ناشنوا در ایلام زیر چتر خدمات بهزیستی ‌

ایسنا/ایلام مدیر کل بهزیستی ایلام تعداد کل ناشنوایان این استان را ۲ هزار و ۵۸۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار یک هزار و ۱۲۲ نفر زن و یک هزار و ۴۶۱ نفر نیز مرد هستند.

«حسین نورعلیوند»  امروز دوشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۳، به مناسبت روز جهانی ناشنوایان به رسانه‌ها اظهار کرد: از این تعداد یک هزار و ۳۷۰ نفر دارای معلولیت شنوایی خفیف، ۸۰۵ نفر شدید و ۴۰۸ نفر نیز خیلی شدید هستند. 

وی با بیان اینکه به این افراد علاوه بر پرداخت مستمری خدمات غیرمستمر نظیر توزیع وسایل کمک توانبخشی در طول سال ارائه می‌شود، خدمات غیرمستمر ارائه شده به این افراد را شامل کمک برای خرید قطعه و کاشت حلزون ویژه کودکان (۳تا۶ سال)، اهدا سمعک، باطری سمعک، پرداخت کمک‌های تحصیلی، اشتغال و کمک برای جذب سهمیه سه درصد استخدام ویژه افراد دارای معلولیت و غیره عنوان کرد.

وی یکی از خدمات مهم این مجموعه به ناشنوایان را  ارائه خدمات به کودکان نیازمند در مرکز روزانه خانواده و کودک کم‌شنوا اعلام کرد و گفت: این خدمات شامل توانبخشی، تربیت شنیداری و گفتار درمانی بوده که در این مرکز که توسز بخش خصوصی با نظارت بهزیستی ‌ ارائه می‌شود.

وی بهترین زمان تشخیص ناشنوایی را یک ماهگی نوزادان عنوان و تأکید کرد: در صورتی‌که ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی (زمان طلایی یک ماهگی) تشخیص داده شود با درمان به موقع نوزاد می‌تواند به مهارت‌های گفتاری متناسب با سایر نوزادان طبیعی دست یابد.                  

مدیرکل بهزیستی استان ایلام یکی از مشکلات جدی ناشنوایان در این استان را کمبود رابط زبان اشاره عنوان کرد و گفت: متأسفانه تمایل به کسب آموزش زبان اشاره در این استان بسیار پایین بوده به‌طوری که تعداد انگشت شماری رابط ناشنوا در این استان وجود دارد؛ در صورتی‌که به منظور ارتباط هرچه بیشتر با این قشر باید زبان اشاره فراگیر شده و عموم مردم آن‌را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه ناشنوایی قابل تشخیص و پیشگیری است، افزود: با مشاوره های قبل ازدواج، قبل بارداری و پس از بارداری و زایمان می توان از این نوع معلولیت پیشگیری کرد.

۹ مهرماه به عنوان روز جهانی ناشنوایان با شعار «زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم» نامگذاری شده است.
انتهای پیام

کد خبر 118330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد