در رسانه| لازمه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مشارکت همگانی است

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به شیوع و گسترش انواع ناهنجاری های اجتماعی، گفت: لازمه موفقیت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مشارکت همگانی و تشکل‌های غیردولتی است.

به گزارش ایرنا، فرگل صحاف روز دوشنبه در آیین افتتاح برنامه های مشارکتی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان، آگاه سازی عمومی، ظرفیت سازی برای جلب مشارکت های مردمی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را از اهداف اصلی اجرای برنامه های مزبور عنوان کرد و افزود: اجرای هر طرح و برنامه ای در این رابطه بدون حضور و دخالت عموم مردم نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

وی پیشگیری و مقابله با انواع آسیب های اجتماعی را یکی از ماموریت های مهم سازمان بهزیستی بیان و اظهار کرد: در شرایط بروز بحران و گسترش این آسیب ها باید مداخله علمی و عملی به انجام برسد که اورژانس اجتماعی عهده دار این رسالت در کشور است.

صحاف مشارکت دستگاه های اجرایی و خدماتی در کنترل و مقابله با آسیب های اجتماعی را مهم خواند و در عین حال یادآور شد: مشارکت این دستگاه ها به تنهایی کارساز نیست و باید تشکل های مردمی و نهادهای عمومی نیز پای کار آیند، چون تاثیرگذاری این نهادها به دلیل ارتباط دایمی و مستقیم با مردم بسیار تعیین کننده است.

وی شناسایی گروه های هدف در موضوع آسیب های اجتماعی را از وظایف مهم تشکل های مردمی بیان کرد و ادامه داد: رصد و بررسی گروه های سنی مختلف در معرض آسیب به خصوص نوجوانان و زنان و شناسایی عوامل خطر در این زمینه بسیار مهم و اثرگذار است.

صحاف رده سنی نوجوانان و قشر زنان را دارای بییشترین آسیب اجتماعی در کشور بیان کرد که باید با مشارکت تشکل ها و نهادهای مردمی نسبت به ارایه راه های خلاقانه برای برون رفت از شرایط بحرانی همت شود.

به گفته وی بر اساس ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان و زنان از سال ۱۳۹۵ در کشور اجرا می شود که با همکاری آموزش و پرورش و دفتر امور زنان در تمام استان ها از جمله آذربایجان شرقی تداوم دارد.

صحاف اضافه کرد: جامعه هدف طرح فوق دختران و پسران ۱۴ تا ۱۸ سال و زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله است.

وی طرح همیاران سلامت روان را دیگر طرح مشارکتی در قالب ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه بیان کرد و گفت: این طرح از سال ۱۳۷۵ در کشور اجرا می شود که اهداف اصلی آن شناسایی مساله و ارایه راهکارهای گروهی برای برون رفت از آسیب های اجتماعی و روان پریشی است.

صحاف شناخت محیط اجتماعی، آگاهی از توانایی های فردی، تجربه فعالیت های گروهی، توانمندی در رویارویی با انواع چالش ها، یادگیری ، کسب تجربه و مطالبه گری را از محورهای مهم ۲ طرح یاد شده بیان کرد.

کد خبر 117210

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد