در رسانه| کارستانِ اعجوبه های توانجو

آساخبر: «هر بار که به این آدم ها نگاه می کنم؛ خدا را در برق چشمان شان می بینم»؛ این را زبردست، مدیر مرکز توانبخشی حرفه ای تکامل تبریز می گوید و با تاکید بر اینکه برای کار در حوزه توانبخشی باید سرشار از عشق و احساس بود، ادامه می دهد: «توانبخشی شغل من نیست بلکه عشق من است.»

در گوشه گوشه ی این شهر انسان هایی هستند که بی هیچ چشمداشتی و فقط برای خدمت به خلق خدا روز خود را شب می کنند. مریم زبردست، مدیر مرکز توانبخشی حرفه ای تکامل تبریز یکی از این آدم هاست. او ۹ سال پیش عزم خود را جزم کرد تا دنیایی بهتر برای توانخواهان شهرش بسازد.

صبح یک روز دل انگیز پاییزی به همراه چند تن از همکاران رسانه ای برای بازدید از مرکز «تکامل» تبریز رهسپار یکی از محلات شهر می شویم.

این مرکز در ساختمان مسکونی دو طبقه در هسته مرکزی تبریز واقع است. به محض ورود به مرکز، زبردست به استقبال مان آمده و به همراه او وارد طبقه اول می شویم. تعدادی از توانخواهان با لباس هایی یکدست پشت میز بزرگ وسط سالن مشغول کار هستند.

با ورود ما، دست از کار کشیده و با تعجب به ما خیره می شوند. به سمت یکی از آنها می روم و تلاش می کنم تا سر صحبت را با او باز کنم. «خدا قوت» که می گویم، سرش را به علامت تشکر تکان داده و به جاکلیدی های چرم روی میز اشاره می کند، با ذوق می گوید: «همه ی اینها را خودم درست کردم.» یکی از جا کلیدی ها را بر می دارم. باورش سخت است که این اثر هنریِ ظریف توسط یک آدم کم توان ذهنی ساخته شده باشد.

مدیر مرکز متوجه تعجبم شده و می گوید: «اغلب توانخواهان حتی بهتر از افراد عادی، مسئولیت های محول شده را انجام می دهند، برای همین هرچه که می سازند، کیفیت و ظرافت بیشتری دارد. آقا بابک هم از جمله توانخواهان با استعداد مرکز است که بیش از ۳ سال است دارد با مجموعه ما همکاری می کند.»

زبردست ادامه می دهد: «توانجویان این مرکز پس از پذیرش و سپری کردن دوره ی آموزش تابعی که شامل مهارت های پایه ریاضی، مهارت های ارتباطی و اجتماعی است، وارد چرخه ی تولید می شوند.»

وارد یکی دیگر از اتاق های مرکز می شویم. چند دستگاه چاپ در گوشه اتاق خودنمایی می کنند و تعدادی از توانخواهان پشت آنها نشسته و در حال چاپ و برش جلد بیمه نامه هستند. به سمت شان رفته و مشغول صحبت با یکی از آنها می شوم.

آقا جواد یکی دیگر از توانجویان مرکز تکامل است که ۳۸ سال سن دارد و به گفته خودش با ۸ سال سابقه، قدیمی ترین توانجوی مرکز بشمار می رود.

معصومیت خاصی در نگاهش موج می زند. با خنده می گوید: «خوشحالم که اینجا کار می کنم، از وقتی اینجا آمده ام، بیماری ام خیلی بهتر شده است.»

مدیر مرکز تکامل بالا رفتن اعتماد به نفس توانخواهان را از جمله مزایای حضور مفید روزانه در اجتماع بر می شمارد و می گوید: «در کنار آموزش های روزانه و مستمر شغلی و توانمندسازی حرفه ای؛ واحد روانشناسی این مجموعه نیز به صورت مداوم به ارائه خدمات مشاوره از جمله مشاوره فردی، خانوادگی، گروهی و کنترل علائم توانخواهان می پردازد.»

فعالیت ۵۰ توانخواه ذهنی و روانی در مرکز تکامل

آنچنان که زبردست می گوید؛ این کارگاه تولیدی -  حمایتی از سال ۹۳ فعالیت خود را تحت نظارت و حمایت سازمان بهزیستی آذربایجان شرقی آغاز کرده و در حال حاضر ۵۰ توانخواه ذهنی در آن مشغول فعالیت هستند.

او با بیان اینکه مرکز تکامل بصورت روزانه فعالیت می کند، ادامه می دهد: «در این مرکز خدمات توانبخشی حرفه ای به توانجویانی که از طرف سازمان بهزیستی معرفی می شوند، ارائه می شود.»

مدیر مرکز تکامل تبریز اضافه می کند: «ادبیات مربوط به اشتغال در حیطه افرادِ با نیازهای ویژه با تاکید بر یک عامل محافظتی بالقوه مفید برای سلامت روان تعریف می شود.»

او در ادامه توضیح می دهد: «اشتغال حمایت شده بیشتر بعنوان یک مداخله ی مبتنی بر شواهد است که به افزایش مهارت ها و بهبود کیفیت زندگی توانخواهان کمک می کند.»

مدیر مرکز تکامل تبریز هدف از اشتغال حمایتی را افزایش سلامت روانشناختی توانخواهان و بهبود کیفیت زندگی آنها عنوان و اضافه می کند: «در طول ۹ سال فعالیت حرفه ای این مجموعه، تعدادی از توانجویان ترخیص شده و به صورت نیروی کار عادی در جامعه مشغول فعالیت هستند.»

زبردست می گوید: «ما در این مرکز می کوشیم تا هر روز بیشتر و بهتر از روز قبل بر خودحمایتی و بهبود کیفیت زندگی توانخواهان در همه ابعاد زندگی آنها اثر بخش باشیم.»

«تکامل»؛ برندی شناخته شده در سطح ملی

در حال حاضر، مجموعه تکامل در رسته ی تهیه، تولید و توزیع هدایای تبلیغاتی فعالیت می کند و تولیدات آن از جمله «جلد بیمه نامه» با برند «تکامل» در سطح ملی شناخته شده و حتی به خارج از کشور هم صادر می شود. جالب آنکه «تکامل» جزو ۵ تولیدکننده ی برتر کشور در حوزه اقلام تبلیغاتی به شمار می آید.

 

توانبخشی، عشق من است

مدیر مرکز تکامل تبریز می گوید «من اینجا هستم تا معنای خوب زیستن و بهتر زیستن را با این عزیزان مرور کنم.»، زبردست اضافه می کند: «توانبخشی شغل من نیست بلکه عشق من است، از اینکه بتوانم گامی در راستای بهبود توانخواهان بردارم و بهترین آنها را به جهان هستی رونمایی کنم، احساس خوشبختی می کنم.»

او با قدردانی از حمایت های مادی و معنوی سازمان بهزیستی اضافه می کند: «امیدوارم با توجه ویژه مسئولین سازمان، راه توسعه بیشتر این مجموعه بازتر شود.»

 

توانمندسازی معلولان؛ هدف غایی بهزیستی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در این ارتباط با اشاره به وجود ۸۵ هزار نفر معلول تحت پوشش بهزیستی استان می گوید: «از این تعداد بیش از ۵۸ هزار نفر مستمری بگیر هستند.»

فرگل صحاف توانمندسازی شغلی و اجتماعی معلولان را هدف غایی بهزیستی معرفی و اضافه می کند: در این راستا ۳ مرکز تشخیص معلول ذهنی – روانی در سطح استان فعالیت می کنند که ۱۵۰ نفر بصورت مستمر در حال معرفی به این مراکز می باشند و در صورت داشتن شرایط توانمندی به مراکز حرفه آموزی معرفی می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت ۱۴ مرکز حرفه آموزی در آذربایجان شرقی، تعداد یارانه بگیران حرفه آموزی استان را ۳۵۵ نفر اعلام می کند و می گوید: در این مراکز آموزش های تخصصی توانمندسازی به معلولان ارائه می شود.

صحاف ادامه می دهد: همچنین ۱۰کارگاه تولیدی- حمایتی در استان فعال هستند که در این کارگاه ها نیز ۵۱۵ یارانه بگیر فعالیت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه "تحقق شعار «معلولیت محدودیت نیست» نیازمند حمایت جدی است"، خاطر نشان می کند: بی شک هر قدمی که در راستای توانمندسازی این قشر آسیب پذیر برداشته شود، توسعه و ارتقای سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 70896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد