شهرستان همدان | فقر 《هم ذات پنداری》 سازندگان ابنیه با افراد کم توان منجر به کاستی ها در مناسب سازی شده است

رئیس اداره بهزیستی و دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری ستاد مناسب سازی همدان عنوان کرد: عملکرد دوره ای اخذ شده از دستگاه ها و همزمان بازدید از مطب و کلینیک های جدید نشان می دهد حتی تعداد زیادی از مطب ها و کلینیک های درمانی نیز برای تردد بیماران و حضور افراد دارای معلولیت در مجامع عادی مناسب سازی نشده است.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان همدان در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شهرستان همدان به ریاست رضا زمانی معاون امور عمرانی فرماندار عنوان شد که حتی داروخانه های پر تردد هلال احمر، علوم پزشکی و داروخانه پر تردد لقمان و ساختمان پزشکان شهباز فاقد دسترسی مناسب یا رمپ ساده برای مراجعین است. طبق گزارش ارائه شده توسط کارشناس مناسب سازی شهرستان همدان: ساختمان پزشکی جدید اطلس شامل آزمایشگاه و داروخانه دارای آسانسور و تجهیزات مناسب سازی هستند. همچنین ساختمان پزشکی آزاد تقریبا مناسب هست.

 داروخانه و ساختمان پزشکان بعثت که بسیار پردد هست فقط با پله دسترسی دارد و برای بیماران و افراد داری محدودیت حرکتی مناسب سازی نشده است و از درب و آسانسور پشت ساختمان با هماهنگی نگهبانی استفاده می شود.

 آزمایشگاه فارابی، ساختمان های پزشکان پارس، آراد، با تردد صدها نفر در هر روز فاقد مناسب سازی کامل برای افراد کم توان جسمی است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان همدان نیز توصیه کرد رمپ های مجاور ساختمان ها باید سرپوشیده باشد تا با بارش برف و شروع یخبندان همچنان قابلیت استفاده داشته باشند و بالاخص ساختمان های جدید نیاز به حساسیت ویژه دارند.

در منطقه سه شهر همدان نیاز است ورودی پارک ها و فرهنگ سرای منطقه مناسب سازی شود.

 مرتضی حیدری گفت عطف به گزارش کارشناسی تهیه شده، پارک پردیسان در بلوار امام خمینی (ره) نیز داری پله و مانع برای تردد افراد دارای معلولیت می باشد.

در ادامه عبدی کارشناس مناسب سازی شهرستان با ارائه گزارش تصویری عنوان کرد کف سازی پارک ها با سنگ های دارای برجستگی فاحش، مشکل ساز است. گاها مناسب سازی های انجام شده نیز با عدم حساسیت انجام می شود همانند خط بساوایی نابینایان در پیاده راه کوچه مشکی که شاخه و ریشه درخت روی این خط قرار گرفته و میتواند منشاء آسیب باشد.

در ادامه مسئول دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان نیز گفت ترک فعل و کوتاهی دستگاه ها توسط نهادهای نظارتی و استفاده از  همکاری و ظرفیت دادستانی قابل پیگیری است.

مهندس عبدالحسین نوری گفت اولویت با تامین رفاه برای عابر است و با رعایت نکات شهرسازی می توان تغییراتی در مسیر عبور خودرو ها، سازه ها و مبلمان شهری ایجاد کرد که دسترسی حداقلی تامین گردد. متاسفانه سازندگان مطب ها و کلینیک ها ساختمان را بدوا با تصمیم و نیت قبلی به صورت مسکونی می سازند و پس از پایان کار، تغییر کاربری می دهند که چاره کار و تدبیر پیشنهادی در رعایت اصول مناسب سازی در ساختمان های مسکونی و بویژه ساختمان های سه طبقه به بالا می باشد تا اگر تغییر کاریری داده شد نقائص و کمبودهای کمتری از لحاظ مناسب سازی داشته باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار نیز گفت قبل از برخورد قهری توصیه می شود هماهنگی درون دستگاهی و فراتر از آن هماهنگی بین دستگاهی انجام شود و با توجه به میزان اهمیت ساختمان های ارائه دهنده خدمت؛ آنها را ملزم به مناسب سازی طبق زمان بندی نمود.

 رضا زمانی گفت هر اتفاقی که می خواهد بیفتد میبایست در چارچوب قانون باشد و مطالبه گری منجر به تدوین قانون جدید و تصحیح قانون فعلی باشد.

 نمایندگان دستگاه های اجرایی استان پیشنهاد های خود را مطرح و مطالب به شور گذاشته شد. از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده؛ تدوین چارت برای صدور پروانه بهره برداری بود تا به صورت اصولی از آغاز کار، ضوابط کنترل و رعایت گردد.

در پایان جلسه دکتر افشاری عضو شبکه ملی تشکلهای افراد دارای معلولیت و مشاور استاندار نتیجه دیدار با ریاست محترم جمهور را ارائه کردند و خواستار همزادپنداری شهروندان با افراد دارای معلولیت شدند.

 مهندس افشاری گفت به عنوان یکی از نمایندگان افراد دارای معلولیت عرض می کنم تا زمانی که خود را جای فرد دارای معلولیت جسمی، بینایی، شنوایی و افراد کم توان قرار ندهیم نمی توانیم درد و سختی که برای تردد در معابر، ساختمان ها و طبقات ابنیه و در نتیجه سختی و گاه غیر ممکن بودن حضور در مجامع عادی، آموزشی و ورزشی را درک کنیم.

کد خبر 54055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد