در رسانه|کودکان کار، قربانیان کوچک فقر

موضوع کودکان کار موضوع نسبتا پیچیده ای است و عوامل گوناگونی در آن از جمله ساختار خانواده، فقر، اعتیاد والدین، تغییرات و تحولات اقتصادی به صورت کاملا ناگهانی همچون جنگ و مهاجرت اجباری می تواند در این پدیده اجتماعی اثرگذار باشد.

همدان- پرسون؛ چشم هایش راز تلخی خیره کننده ای دارد. مدت هاست کوله بار غم را بغل کرده و در حسرت بازی های کودکانه کارهای سنگین و مردانه می کند. انگار رویای شیرین کودکی را باید همیشه در ذهن خود بپرورد. مگر او چه می خواست از زندگی که اینگونه باید در پیاده رو و خیابان های شهر بست نشین شود تا شاید رهگذری از روی ترحم به او لبخندی تلخ بزند. امروز روز جهانی کار کودکان است، ۱۲  ژوئن سال ۲۰۰۲ بود که سازمان بین المللی کار برای مبارزه با کار کودکان و حمایت های مورد نیاز از آنها این روز را با نام منع کار کودکان مطرح کرد.

هدف از نامگذاری این روز پیشگیری از کار اجباری و اختیاری برای سنین زیر ۱۸ سال است؛ چراکه اغلب این فعالیت ها برای کسب درآمدهای کاذب است و نمی تواند راهی برای توانمندی در زمینه اشتغال باشد.

در حال حاضر صدها دختر و پسر که باید از آموزش، بهداشت و تفریح لازم که نیازهای اولیه یک کودک است برخوردار باشند در سراسر جهان درگیر کارند و نیمی از آنها مشغول به بدترین شکل ممکن از کارهای کودکان مانند کار در محیط‌های خطرناک، بردگی یا دیگر شکل‌های بیکاری، قاچاق مواد مخدر و تن فروشی و حتی ورود در درگیری‌های مسلحانه هستند.

کارشناسان آسیب های اجتماعی بر این باورند که موضوع کودکان کار موضوع نسبتا پیچیده ای است و عوامل گوناگونی در آن از جمله  ساختار خانواده، فقر، اعتیاد والدین، تغییرات و تحولات اقتصادی به صورت کاملا ناگهانی همچون جنگ و مهاجرت اجباری می تواند در این پدیده اثرگذار باشد.
شناسایی ۱۷۰ کودک کار در همدان

زهره بختیاری سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در گفتگو با خبرنگار پرسون در خصوص عمده برنامه های سازمان بهزیستی برای کودکان کار گفت: برنامه ها در قالب برنامه های حمایتی، کودک و خانواده تنظیم شده به طوری که خانواده نیز مورد حمایت آموزشی و مددکاری قرار می گیرد.

وی افزود: خدمات دفتر اجتماعی بهزیستی به این کودکان شامل حیطه مسائل جسمانی، اجتماعی، روانی و معنوی است.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در آیین نامه ساماندهی کودکان کار باید دستگاه های ذیربط نیز در کنار بهزیستی باشند، ادامه داد: آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای، نیروی انتظامی، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و قوه قضاییه هر کدام برای ساماندهی کودکان کارنقشی دارند.

بختیاری با اشاره به اینکه پروتکل آیین نامه ساماندهی کودکان کار یک برنامه جامع است که تعامل همه جانبه دستگاه های دیگر را می طلبد گفت: دستگاه های نام برده در این زمینه تعاملات خوبی با بهزیستی داشته اند اما این همکاری ها تاکنون کافی نبوده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ کودک کار در همدان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر این کودکان پسر هستند و از این تعداد زیر ۱۰ درصد کودکان کار دختر بوده اند.

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان همدان اضافه کرد: اقدامات برای ساماندهی کودکان کار همیشه مقطعی بوده و تعامل دستگاه های ذیربط برای جمع آوری و ساماندهی این کودکان خیلی خوب نبوده است.

شناسایی سالانه ۱۲۰ کودک کار توسط موسسه حمایتی کودک و خانواده

فاطمه قناد مدیر موسسه حمایتی آموزشی کودک و خانواده اندیشه نیک نیز در گفتگو با خبرنگار پرسون اظهار کرد: این موسسه از سال ۹۴ با مجوز از سازمان بهزیستی کشور فعال شده است.

وی ادامه داد: این موسسه سالانه توانسته ۱۲۰ کودک کار را شناسایی و اقدامات روانشناسانه و مددکاری را برای آنها در مرکز انجام می دهد.

مدیر موسسه حمایتی آموزشی کودک و خانواده اندیشه نیک خاطرنشان کرد: هدف این مرکز از شناسایی کودکان کار علاوه بر توانمندی آنها توانمندسازی و ارتقای آگاهی خانواده های این کودکان است.

قناد با اشاره به اینکه در برخی از مناطق شهر مثل باغ بهشت همدان که محل تجمع کودکان کار است مشکلات به دلیل ریشه دار بودن به راحتی قابل حل نیستند ادامه داد: این کودکان به دلیل فقر زیاد خانواده و اعتیاد پدر در بیرون از خانه ترغیب به کار کردن می شوند که مددکار مرکز برای رفع مشکل آنها باید ارتباط حرفه ای با این بچه ها ایجاد کند.

کلام آخر: همکاری و تعامل برای نابودی یک آسیب اجتماعی همچون کار کودکان نمی تواند تنها منحصر به یک ارگان خاص (بهزیستی) باشد بلکه باید در این مواقع با تعامل خوب و سازنده شبکه ای عمل کرد. پس با عزم جمعی و ورود قوی و ساماندهی شده همه دستگاه ها و همکاری مردم در چگونگی رفتار با این کودکان می توان این آسیب اجتماعی را در جامعه از بین برد.

خبرنگار- منیژه فرهانپور

کد خبر 18419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد