بیش از دو هزار نفر خدمت به کودکان کار و خیابان استان ارائه شده است

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت:کودکان عامل حفظ بقاء جامعه هستند اما همه آنان از حقوق واقعی خود برخوردار نمی باشند واین کودکان درمعرض مخاطرات بسیاری چون رفتارهای پرخطر، بزهکاری،سوء تغذیه،محرومیت از بهداشت و سلامت و استثمار قراردارند و از طرفی جامعه را نیز دچار آسیب های اجتماعی می نمایند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛"وجیهه محمدی فلاح "به مناسبت روز جهانی منع کارکودکان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مسئله کودکان کار و خیابان از عمده ترین مسائل اجتماعی استان البرز است اظهار کرد: متاسفانه سیاست گذاری هایی که تا کنون برای رفع این معضل اجتماعی صورت گرفته مقطعی و پراکنده بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز گفت:آمار کودکان خیابانی نشان دهنده این است که اکثریت کودکان پذیرش شده در مراکز کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و به علت اینکه اغلب برخورد هدفمندی با این کودکان و خانواده های ایشان صورت نمی گیرد معمولاً این کودکان به مراکز استانها و عمدتاً شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند.

محمدی فلاح با بیان اینکه اینکه ۱۲ دستگاه متولّی بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان هستند وهیچگاه اقدامات مداخله‌های جامع و اثرگذار در این حوزه شکل نگرفته است افزود:مهمترین مشکل در این حوزه تعریف و جمع آوری آمار دقیق و مستند از کودکان کار و خیابان و مراکز ارائه دهنده خدمات به این افراد است و بدیهی است اطلاعات ناکافی و عدم جامعیت آماری،سیاست گذاری اجتماعی در این عرصه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به راهکار کاهش تعداد کودکان کار گفت:بخشی از سیاست گذاری های موجود باید به سمت پیشگیری و کاهش تنش و آسیب‌های موجود و آموزش خانواده‌ها هدایت شود و بخشی دیگر هم به کاهش مشکلات معیشتی خانوارهای فقیر و عمدتاً حاشیه نشین که برای امرار معاش کودکان خود را وارد شبکه کار غیررسمی می‌کنند معطوف شود.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه شکل گیری بخش فقیر از جامعه شهری نتیجه تحولات ساختاری اخیر،رشد مهاجرت بی رویه از استان‌ها و شهرهای کمتر توسعه یافته به استان البرز، رشد مهاجرت اتباع خارجی و گسترش حاشیه نشینی است گفت: با این اوصاف،سیاست‌گذاری برای مقابله با این پدیده نمی‌تواند تنها به اقدامات قهری و فعالیت‌های جزیره ای در این زمینه متکّی باشد.

مدیرکل بهزیستی البرز یادآورشد:اداره کل بهزیستی استان البرز پیرو قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با هدف ساماندهی این کودکان و جلوگیری از حضور آنان در خیابان ضمن راه اندازی دو مرکز شبانه روزی (مرکز غربالگری کودکان کار و خیابان مهرافروزان کودک نمد و مرکز نگهداری شبانه روزی دنیای شیرین با ظرفیت پذیرش هر یک به تعداد ۳۰ نفر در گروه سنی ۷ تا ۱۵ سال پسران در شهرستان کرج،با ایجاد یک محیط امن،شرایط بهره مندی آنان از خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری با محوریت توانمند سازی خانواده ها برای بهتر زیستن و جلوگیری از سوء استفاده از این کودکان را فراهم آورده و به صورت روزانه و نگهداری موقت فعالیت می نماید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون تعداد ۶۴ کودک در مراکز فوق الذکر مورد پذیرش قرارگرفته گفت: از این تعداد ۲۰ نفر به خانواده ترخیص و بازگشت داده شده اند و تعداد ۴۰ کودک اتباع مورد طرد مرز قرار گرفته اند و اقدامات لازم برای ساماندهی سایر کودکان در حال انجام می باشد.

مدیرکل بهزیستی البرز درخصوص خدمات تخصصی ارائه شده به این کودکان در مراکز تحت نظارت بهزیستی بیان داشت: این خدمات شامل ثبت اسکن عنبیه، پیگیری قضایی جهت تعیین تکلیف کودکان، ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی به کودک و خانواده جهت بازپیوند کودک به خانواده، پیگیری و بازدید پس از ترخیص خدمت گیرندگان،حرفه آموزی،دریافت پیگیری امور حقوقی کودکان فاقد سرپرست مؤثر از دادگستری استان،آموزش روزانه مهارت های زندگی (مهارت نه گفتن،خودمراقبتی و...)، آموزش منع مصرف مواد مخدر،انجام خدمات بهداشتی با همکاری شبکه بهداشت،ارائه مشاوره لازم به خانواده کودکان درخصوص آشنایی با حقوق کودک و منع کار کودکان،آموزش روزانه سوادآموزی و تحصیل به خدمت گیرندگان،هماهنگی با اداره اتباع و مهاجرین جهت اخذ مدارک هویتی و اقامتی نامبردگان و... می باشد.

وی درپایان یاد آور شد بهزیستی استان البرز طی سه سال گذشته بیش از ۲هزارنفرخدمت، به کودکان کاروخیابان استان ارائه داده است.

کد خبر 109842

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد