اهم عملکرد بهزیستی استان در حوزه معاونت توسعه پیشگیری در سال ۱۴۰۲

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان مدیرکل بهزیستی استان، گزارشی از اهم فعالیت های معاونت امور توسعه پیشگیری در سال ۱۴۰۲ ارائه کردند.

دکتر منطقی با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در استان به ویژه در فضای مجازی گفتند: علل و عواملی که موجب می شود تا فرد دچار آسیب های اجتماعی مخصوصا" اعتیاد" شود بسیار متفاوت است به همین دلیل برنامه ریزی برنامه های درمان و پیشگیری از آن هم باید متنوع و متعدد باشد.

وی با بیان این مطلب که اعتیاد به عنوان یک بیماری اجتماعی روز به روز با چهره های متفاوت درحال گسترش است اذعان داشتند: هم اکنون در استان ۱۲ مرکز اقامتی میان مدت، و یک مرکز جامع درمان اعتیاد و یک مرکز صیانت و توانمندسازی بهبود یافتگان از اعتیاد در استان تحت نظارت بهزیستی در حال ارائه خدمات به جامعه هدف هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یکی از مهمترین روش های جلوگیری از اعتیاد را آگاهی بخشی و پیشگیری قبل از درمان بیان و جمعیت مورد آموزش در طرح پیشگیری از اعتیاد در استان در سال گذشته را ۲۹۱ هزار و ۱۰۹ نفر اعلام و افزودند: در زمینه ساماندهی و درمان معتادین متجاهر نیز اقداماتی صورت گرفته است.

منطقی در ادامه یکی از عوامل موثر در عدم بازگشت بیماران بهبود یافته از اعتیاد را ایجاد اشتغال پایدار بیان داشته و از ایجاد اشتغال برای ۱۱۷  نفر از بهبود یافتگان در سال ۱۴۰۲ داده و گفتند: میزان قبول فرد بهبود یافته و اطمینان به او توسط جامعه یکی از مهمترین عوامل بر عدم بازگشت افراد به دام اعتیاد است و باید بیش از پیش در این بخش برنامه ریزی و تلاش کرد.

وی در بخش دیگری از گزارش خود، از اهم فعالیت دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها سخن گفته و اظهار داشتند: در این دفتر در سال گذشته تعداد ۲۳ هزار و ۸۰۸ کودک سه تا شش سال در ۶۲ پایگاه غربالگری بینایی، و ۸ هزار و ۱۱۳ نوزاد و ۹۷۳ کودک ۳ تا ۵ سال در ۱۰ پایگاه مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته اند و در این راستا در این دفتر نیز ۸۲ نفر از خدمات آزمایش ژنتیک و ۴۹۰ نفر از خدمات مشاوره ژنتیک  و ۵ هزار و ۸۰۲  نفر هم از خدمات آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها با هدف ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان عموم مردم جامعه، پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با رویکرد آگاهی بخشی در زنان سرپرست خانوار، جوانان، زنان خانه‌دار، سالمند و ... بهره مند شده اند.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان هدف از ایجاد مراکز مشاوره حضوری و تلفنی را ارتقاء سطح سلامت روان جامعه، کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی، ارائه خدمات تخصصی به افراد، خانواده ها از طریق ارتباط بین مراجع و روان شناس عنوان و در بیان گزارش عملکرد دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی گفتند: تعداد ۲۳ هزار و ۴۰۳ نفر در این دفتر از خدمات مشاوره تلفنی از خط ۱۴۸۰، ۵   هزار و ۳۰۸ نفر از مشاوره حضوری در دو بخش مراکز دولتی و غیر دولتی، ۶ هزار و ۹۴۲  نفر آموزش های هنگام، پیش از ازدواج، زندگی خانواده دیدند و یک هزار و ۵۷۵ نفر در سامانه تصمیم به منزله دریافت خدمات مشاوره با هدف پیشگیری و کاهش طلاق وارد و یک هزار و ۷۵۲نفر هم مورد غربالگری اضطراب قرار گرفته اند.

دکتر منطقی در پایان گزارش خود ضمن تقدیر و تشکر از معاون و کارشناسان حوزه پیشگیری استان گفتتد: دفتر پیشگیری از آسیب، یکی دیگر از دفاتر معاونت امور توسعه پیشگیری است که با هدف، بهبود کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی و پیشگیری  از آسیب فعالیت می نماید که در سال گذشته در این دفتر، طرح همیار مادر و کودک برای ۱۵۰ مادر، طرح پیشگیری از خودکشی برای ۴۶ هزار نفر، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان برای ۵۲۰ دانش آموز، طرح مشارکت اجتماعی زنان برای ۲۷۰ نفر و دوره خود مراقبتی زنان و دختران برای ۴۹۰ نفر اجرا شده است.

کد خبر 108100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد